Question
What is the ruling for the Imam and the congregation regarding whether they should listen to the Iqama while sitting or standing?
بسم الله الرحمن الرحيم
الجواب بعون الملك الوهاب اللهم هداية الحق والصواب
Answer
If the Imam is present in the mosque with the congregation at the time of Iqamah, he is to listen to the Iqamah while sitting, and similarly, the congregation is also to remain seated during the Iqamah.
When the Mu’adhdhin reaches حي على الفلاح, the Imam and the congregation are all to stand up as it is Sunnah to listen to the Iqamah while remaining seated and then standing upon حي على الفلاح.
It is also correct to begin standing upon حي على الصلاة and then to be in a complete standing position upon حي على الفلاح.
However, listening to the Iqamah while standing or standing up to listen to the Iqamah is Makruh and contrary to the Prophetic practice.
Imam Abu Yusuf رضي الله تعالى عنه writes in “Al-Athar”:
“عن إبراهيم النخعي، أنه قال: إذا قال المؤذن: حي على الفلاح، قام القوم في الصفوف.”
Translation: It is narrated from Ibrahim al-Nakha’iyy رضي الله تعالى عنه, he said: When the Mu’adhdhin calls حي على الفلاح, the congregation is to stand in the rows.
(Al-Athar by Abu Yusuf, Pg. 19, Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, Beirut)
Imam Abdul Razzaq narrates with his chain of transmission:
“قالوا: كانوا يكرهون أن ينهض الرجل إلى الصلاة حين يأخذ المؤذن في إقامته.”
Translation: They (the Companions and senior Tabi’un) considered it Makruh for a person to stand up for prayer as the Mu’adhdhin begins his Iqamah.
(Musannaf Abdul Razzaq, Vol. 1, Pg. 480, Al-Majlis al-Ilmi, India)
Allama Shihabuddin Ahmad Shalabi رحمة اللہ عليه states:
“قال في الوجيز: والسنّة أن يقوم الإمام والقوم إذا قال المؤذن حي على الفلاح.”
(Tabyin al-Haqaiq with Hashiyat al-Shalabi, Vol. 1, Pg. 108, Dar al-Kitab al-Islamiyy)
In “Al-Muhit al-Burhaniyy,” it is stated:
إذا قال المؤذن، يجب أن يعلم بأن هذه المسألة على وجهين: إما أن يكون المؤذن غير الإمام أو يكون هو الإمام، فإن كان غير الإمام وكان الإمام مع القوم في المسجد، فإنه يقوم الإمام والقوم إذا قال المؤذن: حي على الفلاح عند علمائنا الثلاثة
(Al-Muhit al-Burhaniyy, Vol. 1, Pg. 353, Dar al-Kutub al-Ilmiyyah)
Reconciling the discrepancy between standing upon حي على الصلاة or standing upon حي على الفلاح during the Iqamah, the Imam of Ahl-ul-Sunnah, Imam Ahmad Rida Khan رحمة اللہ عليه states:
اقول ولا تعارض عندي بین قول الوقایة واتباعھا یقومون عند حيّ على الصلاة والمحيط والمضمرات ومن معھما عند حي على الفلاح فأنا إذا حملنا الأول علی الانتھاء والاٰخر علی الابتداء اتحد القولان، أی یقومون حین یتم المؤذن حيّ على الصلاة ویأتی علی الفلاح وھذا ما یعطیه قول المضمرات یقوم إذا بلغ المؤذن حيّ على الفلاح ولعل ھذا أولى مما فی مجمع الانھر من قوله وفي الوقاية: ویقوم الإمام والقوم عند حيّ على الصلاة أی قبیله
(Fatawa Ridawiyyah, Vol. 5, Pg. 381-382, Barakat-e-Raza, Gujarat)
In “Fatawa Shami,” it is stated:
“یکرہ له الانتظار قائماً و لکن یقعد ثم یقوم إذا بلغ المؤذن حيّ على الفلاح.”
(Radd al-Muhtar ala al-Durr al-Mukhtar, Vol. 1, Pg. 400, Dar al-Fikr, Beirut)
In the same vein, Sadr al-Shari’ah Mufti Muhammad Amjad Ali A’dhamiyy رحمة اللہ عليه states:
“If a person arrives during the Iqamah, it is Makruh for him to wait while standing; rather, he is to sit and stand when the Mu’adhdhin reaches حي على الفلاح.
Similarly, those who are present in the Masjid are to remain seated and then stand when the Mu’adhdhin reaches حي على الفلاح. This is the same ruling for the Imam.
Nowadays, it has become the norm in many places that everyone stands during the Iqamah. In many places, the Iqamah is not called until the Imam stands on the prayer mat, which is contrary to Prophetic practice.
(Bahaar-e-Shari’at, Part 3, Pg. 471, Maktabat-ul-Madina)
Answered by Mufti Sajid Attari
Translated answer
Date: 10th July 2024